I brist på sk "förädlingsvärden" dvs vilken förmåga som skolan har att höja elevens kunskapsnivå, så är Skolverkets SALSA det bästa Sverige kan erbjuda landets elever och föräldrar idag.

· · ·
Av Ulla Hamilton, 21 Mar 2019

Idag har vi presenterat en uppdaterad version av vår årliga Salsa-rapport. Den baseras på den statistik som Skolverket presenterar när det gäller skolors förmåga att höja elevers resultat i förhållande till förväntat värde, baserat på elevens bakgrund. Sedan en tid tillbaka finns en debatt i Sverige om betygssättning och betygsinflation. Eftersom SALSA bygger på slutbetyg finns därför anledning att titta närmare på hur skolorna på listorna sätter sina slutbetyg i relation till vad eleverna fick på de nationella proven. Från och med detta år kompletterar vi därför med två kolumner med statistik från Skolverket. Dels hur stor andel av eleverna som fick ett högre betyg än resultatet på nationella proven i svenska, dels hur stor andel av eleverna som fick ett högre betyg än resultatet på nationella proven i engelska.

Med vår rapport vill vi framhålla att det som skiljer en fungerande verksamhet från en dåligt fungerande verksamhet inte alls behöver ha att göra med varken pengar eller vilka elever som går i en skola. Genom att SALSA tar hänsyn till elevernas bakgrundsfaktorer tydliggörs att skolor med i princip samma förutsättningar kan lyckas väldigt olika. Något som ju också Skolinspektionen konstaterade i sin rapport som jag bloggade om häromdagen. Jag har också kommenterat den rapporten i Altinget.

Skolinspektionen konstaterade i årsrapporten för 2018 att ”skolors kvalitet /…/ skiljer sig åt på ett betydande sätt”. Brister i kvalitet härrörs till saker som ”huvudmäns kapacitet och förmåga till strategiskt ansvarstagande” och ”otillräcklig styrning på skolenhetsnivå och i flertalet fall även på huvudmannanivå”.

Tyvärr handlar dagens debatt om skolan nästan uteslutande om mer resurser och modeller för socioekonomisk kompensation. Vår förhoppning är att denna rapport kan vända frågeställningen till aspekter som både är billigare och effektivare för att få fler väl fungerande skolor. Och sätta fokus på vikten att att det finns ett bra ledarskap och en väl fungerande organisation på skolan. Det borgar för ett gott resultat.

I brist på sk ”förädlingsvärden” dvs vilken förmåga som skolan har att höja elevens kunskapsnivå, så är Skolverkets SALSA det bästa Sverige kan erbjuda landets elever och föräldrar idag. Förutom de value-added modeller som friskolehuvudmän som Internationella Engelska Skolan och AcadeMedia har tagit fram för egen del.

Dock presenterade Svenskt Näringsliv en intressant rapport idag ”Förädlingsvärdets värde -att mäta skolors och lärares effektivitet” författad av Gabriel Heller-Sahlgren. Jag återkommer med en kommentar om den.